Wednesday 12 September 2012

BILA ADA YANG TANYA - KITA PUN JAWAB...

Asslamualaikum alls... Hari ni Princess nak cerita-cerita sikit la.

Cerita tak lah berapa nak panjang tapi terkesan dijiwa juga lah.


Kadang-kadang kita tak boleh nak ramal apa soalan yang akan orang tanya kat kita. Mungkin soalan mereka tu kita boleh jawab dan mungkin tidak.

Macam Princess. Ramai sangat orang tanya.


"Kau tak bosan ke duk rumah?"


"Kau tak nak kerja ke?


"Tak kisah ke tak ada duit sendiri?"


"Best sangat ke jadi housewife ni?"


Punya banyak soalan yang biasa Princess kena jawap. Korang tak rasa bersalah ke tanya macam tu pada kami-kami yang bergelar Housewife ni?

Okay lah, bagi jawapan korang-korang yang sibuk sangat nak tahu perasaan ni ha... Baca...


- Bosan tu memang lah bosan. Tapi kalau kita anggap duk rumah tu bosan kita akan semakin bosan. Lagi pun bukannya setiap masa duk terperap dalm rumah ni. Ada kalanya kita keluar lah juga. Macam pergi pasar ke. Pergi supermarket ke. Pergi kedai ke. Kadang-kadang ada lah juga husband kita bawa jalan-jalan, shopping, makan angin. Macam tu korang kata bosan lagi duk rumah.


- Buat masa ni kalau orang bagi kerja tak nak kot. Dengan business yang ada ni pun masih terkapai-kapai lagi ni kan pula nak suruh cari kerja. Huhu...


- Ha... Yang ni soalan yang susah sikit lah nak jawap. Kenapa? Sebab rasa rendah diri sikitlah. Tak kisah pun tak ada duit sendiri ni pun. Setiap bulan husband kita bagi duit kat kita cukup je. Lebih dari gaji kita masa keje dulu. Kau hado? Hehehe.... Rezeki ni milik Allah. Kalau Allah nak bagi kita terimalah dengan tangan terbuka dan sentiasa bersyukur dan mengucap Alhamdulillah. Tak bererti tak ada kerja rezeki pun tak ada. Rezeki tu sentiasa ada. Cuma kita sebagai umatnya ni kena sentiasa bersabar. Jangan sesekali kedekut setiap kali kita ada rezeki lebih. Lagi pun jika suami seorang saja yang bekerja tak semestinya kita tak boleh shopping. Boleh bershopping tapi tengoklah dulu bajet suami tu...


- Wa... Gila kau tak best. Best gila duk rumah. Kalau ngantuk boleh tidur. Kalau lapar boleh makan. Tak ada orang nak marah-marah kalau tak buat kerja. Kalau time kemas rumah pula tak payah nak cepat-cepat sangat macam nak kejar dateline. Senang cerita memang best sangat-sangat le...


Ha.... Amacam ada yang terfikir nak jadi Housewife macam Princess?

Tapi kalau korang memang suka dan senang dengan kerja korang sekarang ni tak payah la nak berhenti kerja pula lepas baca entry Princess ni kang ada yang kata Princess ni paksa orang jadi Housewife. Ikut pada kemampuan korang.

Jadi Housewife ni banyak benda yang kita rasa best. Salah satunya bila Husband balik kerja ada juga orang kat rumah yang boleh bawakan dia air. Bila dia balik kerja pun rumah nampak teratur je. Dia pun rasa best nak balik rumah.

So Housewife-Housewife diluar sana. Korang ada rasa bosan ke duk rumah? Kongsilah cerita dengan Princess...


Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments: