Sunday 28 April 2013

PERISTIWA YANG BOLEH DIJADIKAN PENGAJARAN...

Semalam Princess window shopping kat uptown Melaka. Uptown tu tak lah besar mana pun. Dalam duk tengok-tengok barang tu terdengarlah sorang akak ni memanggil-manggil nama seseorang. Dengan muka yang agak cemas. Akak tu bersama 2 orang budak perempuan mungkin anak dia turut memanggil-manggil nama yang sama.

Lepas tu Princess juga terdengar akak tu cakap dengan anak dia. Dialog dia macam ni "Kan dia dengan kakak tadi." "Kakak ingat dia dengan mak."

Korang boleh tangkap tak apa sebenarnya yang terjadi kat diorang ni. Ya, Princess pun fikir benda yang sama. Anak akak tu hilang wei!!!

Dalam kesesakkan orang yang ramai tu macam manalah anak dia boleh hilang. Princess perasan juga. Dalam misi mencari anaknya tu, tangan akak tu ada shopping beg. Ha... So fahamlah kenapa anak dia hilang.

Lepas tu, beberapa ketika Princess nampak dia dah jumpa balik anak dia. Terkejut Princess tengok sebab anak dia yang hilang tu umur dalam lingkungan 3 ke 4 tahun... Ya Allah, apa lah yang budak besar tu tahu buat. Kot kena culik ke apa ke. Manalah tahu kan.

Dalam perkara macam ni, mak tu tak boleh lah nak harapkan si kakak untuk jaga adiknya. Sebagai mak, anak tu tanggungjawab dia. Bukannya kakak budak tu yang harus bertanggungjawab kepada adiknya dalam keadaan sesak macam tu. Kalau ya pun nak shopping sangat janganlah lalai sangat sampai anak pun dilupakan.

Dalam hal ni pun jangan menyalahkan satu sama lain. Biar berfikiran positif. Cari dengan sabar dan jangan kelam-kabut. Untuk akak tu, lepas ni ingat-ingat lah. Nak shopping boleh tapi kalau ada anak jagalah anak tu. Anak tu kan anugerah Allah. Bukan senang nak dapat anak kak oi...


Published with Blogger-droid v2.0.4

2 comments:

♥Cik Puan♥ said...

harap2 saya tak terlepas pndg.takut jugak kdg kala g soping takut terlepas pndg maklumlah anak ramai..tq bg info

Princess Atie said...

Sama2. Hanya peringatan sesama manusia dan untuk diri sendiri.