Friday 1 March 2013

PRINCESS MEMASAK UNTUK KESAYANGANNYA (16)

Assalamualaikum alls...


Kali ni terasa nak makan kek batik pulak. Biasnya Princess beli je kat pasar malam. Sebabnya asal buat je mesti tak jadi. Serius wei. Princess dah banyak kali buat kek batik yang senang giler ni (tangan ke bahu mata ke atas). Dah banyak versi cuba buat tapi satu pun tak pernah menjadi. Ada je spoil. Ada yang terlembik lah. Ada tu keras sampai tak boleh potong. Hah, boleh?

Kali ni Princess cari lagi resepi kek batik yang mudah dan senang dan yang penting tak banyak bahan. Gi ar merajinkan diri ni Princess google pasal resepi ni. Itu pun sebab teringat yang hari tu ada beli biskut marie. Godek punya godek jumpa pula resepi yang terlalu senang. Kali ni tak nak ikut sukatan resepi sangat. Ikut suka sendiri nak sukat macam mana. Kadang-kadang resepi menipu diriku... Ahaks!

Mesti korang pelik kan. Kenapa resepi yang budak darjah satu pun boleh buat yang Princess ni masih belum tahu nak buat cam mana. Dah asyik buat tak jadi je. Maknanya tak gigih sangat lah tu.

Dan akhirnya kali ni buat menjadi setelah banyak resepi kek batik yang telah di try dan errow... Ahaks...

Terjadilah kek batik yang diidamkan...

Korang nak resepi? Ahahaha... Korang buat lagi sedap. Uhuh..

Okay lah. Okay lah... Dia nak resepi kita bagi resepi...

Princess tak tahu nak sukat macam mana. Korang agak-agak je la ya...

Sebuk koko (Princess main tuang je) campur dengan milo (dalam 4-5 sudu makan)

Susu pekat (secukup rasa)

Biskut marie yang dipatah-patahkan

Campur susu pekat dengan serbuk koko dan milo tadi. Kalau agak biskut marie korang banyak buatlah banyak. Tuang susu pekat tu ikut keperluan. Kalau korang nak pekat tuang cukup-cukup je. Kalau nak cair tuang banyak sikit. Atau korang tuang sikit pastu gaul. Tuang sikit lagi pastu gaul lagi. Agak-agak dah pekat tu tuang atas biskut marie yang telah diletak dalam loyang. Atau korang boleh masukkan biskut marie tu dalam adunan dan gaul dengan campuran tadi. Pastu masukkan dalam loyang dan tekan-tekan sampai dia jadi padat. Pastu masukkan dalam peti sejuk. Princess simpan semalaman. Princess buat malam dan petang keesokkan hari baru potong.

Akhirnya berjaya juga kek batik yang selama ni asyik tak jadi je... Siap bagi resepi kat korang lagu. Uhuhu...

Okaylah korang... Agak-agak kalau korang selalu try dan errow buat resepi kek batik ni korang cubalah buat versi Princess yang telah di Google dan diedit sendiri... Uhuhu...

Tata korang...


Nota gila si Princess : Sebab Princess sayang kat korang lah sebab tu Princess kongsi apa yang Princess tahu...


Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments: