Thursday 13 December 2012

ADAB SOPAN DALAM DIRI SEORANG WANITA - PERLU KE?

Teramat amatlah perlu. Lagi-lagi dalam dunia yang serba moden dan canggih ni.


Ini hanyalah pandangan Princess tentang pengalaman Princess sebagai seorang perempuan atau wanita.

Adab sopan yang diterapkan oleh ibu dan ayah Princess pada diri ini.

Setiap wanita melayu haruslah ada kesopanan dalam diri masing-masing. Itu bukan saja melambangkan keperibadian malah melambangkan betapa indahnya wanita melayu di mata dunia.

Seperti apa yang Princess terima dari ibu bapa Princess insyaAllah suatu hari nanti Princess akan ajarkan pada anak perempun Princess.

Berbalik kepada cerita kita. Princess tengoklah sekarang ni ramai diantara wanita melayu kurang kesopanan dalam diri masing-masing. Contohnya cara pergaulan, percakapan malah keperibadian diri tu.

Okay, Princess nak kongsi sedikit tips menjadi wanita contoh, walaupun tak hebat mana pun tips ni tapi boleh diterapkan pada anak-anak perempuan.


Ada sesetengah perempuan bila bercakap bukan main kuat lagi. Lepas tu siap ketawa terbahak-bahak sambil buka mulut luas-luas. Bukankah itu tidak elok. Sebagai seorang perempuan kita harus bercakap dalam nada yang lembut dan sedikit perlahan. Bila ketawa jangan sampai nampak anak tekak. Cukup sekadar senyum hingga menampakkan gigi depan saja. Atau nak lagi elok ketawa sambil tutup mulut kalau korang nak ketawa besar sangat lah.


Cara duduk. Ini yang paling, paling dan paling penting. Nak tahu tak duduk pun boleh melambangkan diri seseorang tu tau. Misalnya, kalau duduk tu jangan lah terkangkang sangat. Bukan ke tak elok? Lagi satu kalau ada tetamu jangan sesekali duduk disofa contohnya melipat satu kaki dan lagi sebelah kaki terjuntai kebawah. Dah lah terjuntai kaki tu boleh pulak goyang-goyangkan kaki sambil hentakkan kaki. Oh, no no no no...

Tak elok mcam tu tau. Cik kak oi, itu memang nampak sungguh kurang ajar tau. Ini yang paling Princess tak suka. Dan biasanya Princess akan tegur tak kira siapa dan usia. Sebab dari situ nampak sangat lah kekurang ajarannya.

Lagi satu kalau duduk dilantai jangan lah pulak korang pergi duduk bersila ya. Seeloknya duduk bersimpuh. Itu nampak lebih manis sebagai seorang perempuan.


Cara berjalan pun boleh diambil kira tau. Sebab ada sesetengah lelaki suka akan cara seseorang perempuan itu berjalan. Lelaki ni boleh baca keperibadian seseorang perempuan tu melalui cara jalannya tau. Jangan tak tahu korang. Ha...

Dari situ mereka boleh tahu yang perempuan ni seorang yang lemah lembut atau kasar atau kurng ajar. Huhuhu... Memang lah bukan semua perempuan suka jalan kepit ni tapi kalau tak nak jalan kepit-kepit pun biarlah berjalan tu teratur sikit. Ni tidak berterabur jalannya. Kan tak manis tu.


Dan yang terakhir. (Princess tahu korang bosankan baca banyak-banyak.) Cara pergaulan. Sebagai seorang perempuan janganlah terlalu gedik untuk pergi bertepuk tampar dengan lelaki. Oh oh oh... Akan dipandang serong ya klau buat macam tu. Nampak sangatlah korang nak mintak perhatian dari si jejaka tu. Dan dari pandangan mata orang lain korang akan dicop gedik. So kalau nak berkawan dengan lelaki boleh tapi jaga kesopanan diri sebagai seorang wanita. Lelaki ni kalau korang berkawan dengan mereka bertahun tahun pun tetap mereka akan pilih perempuan yang sopan sebagai calon isteri mereka. Sebab diorang nak perempuan yang lemah lembut untuk hidup dengan dia. Tak percaya. Korang gi lah tanya boyfriend korang.


Ha... Okaylah. Bosan tak? Ahahaha... Tak payah lah nak bosan sangat. Apa yang Princess kongsikan ni adalah cara hidup kita sehari-hari. Tak rugi pun Princess kongsi dengan korang. Tapi lagi suka adalah kan.


Nota gila si Princess : Bukankah perempuan itu terkenal dengan adab dan sopan. Jadi, jangan hilangkannya...


Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments: